Företagets algoritm ska ta fram den perfekta bärsen

Öl har en lång historia och ska ha producerats på ungefär samma sätt i närmare 7.000 år. Men på den senaste tiden tycks allas vår favoritdryck ha fått ett uppsving. Och nu ger sig ett digital start-up-företag in i branschen. De vill utveckla världens godaste öl – med hjälp av en algoritm.

Digitaliseringen påverkar allt. Även den ädlaste av drycker. För nu tar en brittisk startup, IntelligentX, till ny teknologi för att få fram just den perfekta ölen.

Företaget har tagit fram en algoritm för hur mycket humle, vatten, jäst och malt som ska ingå i ölen, med det för syftet passande namnet AI. Fyra olika varianter har tagits fram men förändras eftersom algoritmen också baseras på kundernas feedback, skriver nyhetsbyrån Bloomberg.

På flaskornas etikett finns adressen till en sajt där människor kan gå in och svara på vad de gillade och ogillade med brygden. Sedan ändras nivåerna av kolsyrehalt, bitterhet och alkoholhalt beroende på svaren. Algoritmen tar sedan själv fram nya recept efter kundernas feedback.

En av grundarna, Hew Leith, tycker det finns för många traditionella ölsorter som aldrig förändras.

–Vi använder data för att lyssna på våra kunder, få all feedback, och sedan brygga något som är mer anpassat efter vad de faktiskt vill ha och efterfrågar, säger han.

arrowdown

Dricker du samma sorts öl som alla andra?

Varje dag förgyller nya bryggare vårt vackra land med nya ädla drycker på Systembolagets hyllor. Men märks det i försäljningen? Hipstermecka, mikro-boom eller helt vanlig ful-öl?

Vinomondo listar Sveriges 9 mest sålda öl-sorter!