Därför slår Prosecco rekord som nyårsbubbel
Väljer du champagne, Prosecco eller kanske något annat som nyårsbubbel i år?
En ny italiensk studie visar att Prosecco slår rekord som nyårsbubbel: +9 procent.
Men nu slår Champagne tillbaka med prisdumpning.
Nyårsfirandet runt om i världen verkar få en mer italiensk touch i år.
Enligt italienska jordbruksfacket ökar försäljningen av italienska bubbel med nio procent till nyår i år, jämfört med förra året.
Det finns flera sorters italienskt bubbel, men det som ökar mest är Prosecco, en dryck som verkligen är i ropet och ständigt plockar marknadsandelar från champagne.
– Det finns många faktorer som gör att italienskt mousserande vin ökar. Priset är lägre än för champagne och kvaliteten har ökat och gjort att vinet fått ett världsrykte, säger italienska vinexperten
Lorenzo Tersi.
Totalt sett har försäljningen av italienska mousserande viner gått upp med hela 30 procent i champagnens hemland Frankrike. Andra länder där ökningen varit stor är Japan, med 37 procent och 17 procent upp i Ryssland.
Totalt sett har Italien i år exporterat 560 miljoner flaskor mousserande vin.
– Vi kommer att slå rekord under jul- och nyårsfirandet i år, säger Domenico Bosco, fackordförande för vinarbetarna på Coldiretti.
I Storbritannien har dock Champagne i år lagt in en rejäl kontring på Proseccon. Genom en prissänkning med 25 procent har champagneförsäljningen ökat med 34 procent, samtidigt som Proseccon rasat 6 procent.