Därför fruktade många att Corona-ölet var ett virus

“Öl-corona-virus” och “Öl-virus”.
När Corona-viruset bröt ut i Kina för några veckor sedan blev många oroliga att det hade kopplingar till ölet Corona.
I mitten av januari började sökmotorn Google notera väldigt många sökningar på “öl-virus” och liknande ordkombinationer, enligt amerikanska sajten Business Insider. Och för några veckor sedan hade antalet sökningar exploderat globalt.

Corona är en av världens mest populära ölsorter och tillverkas i Mexiko av Grupo Modelo.
Bryggeriet grundades på 1920-talet men tillhör i dag det belgiska bryggeriet Anheuser-Busch Inbevs, som äger rättigheterna till drycken i stora delar av världen.
Men ett av världens största bryggerier kunde väl aldrig drömma om att ett fruktat virus skulle förknippas med deras öl.
Tyvärr var det precis vad som hände när nyheten från Kina började bli känd: ett virus började spridas snabbt genom kontakt mellan människor eller genom hostningar och nysningar.
Den snabba och breda smittspridningen beror på att ingen har hunnit utveckla immunitet mot den här nya virusvarianten.

Corona-viruset har fått sitt namn eftersom det i stark förstoring påminner om kungakronor (Corona betyder krona på spanska).
Många i världen började därför missuppfatta namnet och misstänka att Corona hade kopplingar till ölet – det verkade som att många ville ta reda på om coronaviruset på något sätt kan kopplas till ölmärket med samma namn som viruset, om det rentav kunde vara farligt att dricka Corona.

Bryggeriet försökte tidigt att bemöta oron och till och med skämta om kopplingen för att avdramatisera situationen och undvika förvirring.
Och många varumärkesexperter tror att ölmärket trots allt kan tjäna på kopplingen till det hemska viruset.

Vad som däremot kan vara mer problematiskt för jättebryggeriet Anheuser-Busch Inbev, som äger rättigheterna till Corona i stora delar av världen, är försäljningstappet på den kinesiska marknaden som virussmittan sannolikt innebär.
I Kina är Corona ett mycket populärt ölmärke bland medelklassen och med tanke på marknadens storlek kan tappet bli stort.

Fakta/ Ölet Corona
Corona är en av världens mest populära ölsorter och tillverkas i Mexiko av Grupo Modelo.
Bryggeriet grundades på 1920-talet men tillhör i dag det belgiska bryggeriet Anheuser-Busch Inbevs, som äger rättigheterna till drycken i stora delar av världen. Undantaget är den amerikanska marknaden där Constellation Brands äger rättigheterna.
Anheuser Busch-Inbevs äger även rättigheterna till en rad andra ölmärken däribland Budweiser, Stella Artois, Becks och Hoegaarden.
Enligt Forbes värderades varumärket Corona i fjol till 10 miljarder dollar, drygt 96 miljarder kronor.