Frågor och svar kring vår nya app

Fantastiskt gensvar på vår lansering av de nya funktionerna i vår app! 

Tack alla ni som installerat, återaktiverat och testa de nya funktionerna! Med er hjälp kan vi uppdatera och förbättra funktionaliteten i appen. Har du iPhone men inte installerat appen än? Hämta den helt gratis i Appstore!

Vi har fått väldigt många frågor kring appen så vi tänkte att vi avhandlar de här nedan så att ni får information om hur saker och ting funkar. Frågorna uppdateras över tid så kom gärna tillbaka och läs igen alt. skicka dina frågor till oss på Vinomondo och lägger in de här.

Frågor och svar:

Varför finns bara appen till iPhone och inte till Android?
Vi kommer självklart att lansera en Androidapp framöver. Eftersom appen enbart fanns till iOS innan, var den enkelt att bygga vidare på den funktionaliteten och lansera för iPhone. Vi har inget datum för release men vi hoppas att den kommer inom de närmaste månaderna.

Varför kör ni bara produkter på den svenska marknaden?
Hela Vinomondo bygger på att hjälpa er användare att upptäcka nya produkter på just den svenska marknaden. Den svenska marknaden är de mer än 18 000 produkter som Systembolaget erbjuder till försäljning hos de (både i det fasta sortimentet, dvs de står på hyllan och de som är beställningsvaror). Vår verksamhet är anpassad kring detta och således är det också dessa produkter som vi visar. Andra aktörer täcker in andra marknader också men inte vi.

Varför får jag ibland ett felaktigt resultat?
Funktionaliteten bakom appen bygger på s.k. Machine learning, vilket i stort sett innebär att våra servrar över tid lär sig att hitta rätt produkter ju fler bilder som skickas in. Det är därför viktigt för oss att vi får många användare som scannar många bilder. Eftersom varje foto blir unikt (många faktorer som styr här exempelvis, ljussättning, lutning på flaska, bakgrund, reflektioner etc) så blir algoritmen bättre på att hitta rätt ju fler bilder som den har att jobba med. Därför lanserar vi kontinuerligt nya “modeller”, vilket är sammansättning av träningsdata som gör appen bättre på att hitta rätt. Dessa modeller kan man hjälpa på traven, bl.a. genom att man skickar in feedback till oss på varje scanning du gör. På resultatet som visas får du fram en “feedback-knapp” längst upp till höger. Klicka på den och det gör oss bättre!

Sen finns det andra saker som påverkar. Exempelvis så är bildmaterialet på samtliga produkter som påverkar. Om vi saknar en produktbild på en beställningsvara, finns det ju inget för bildigenkänning att matcha mot och då kopplas andra delar där vi försöker utläsa texten i bilden, s.k. OCR-scanning och sen utifrån det matcha mot produkten. Detta kan ibland ge fel. Här jobbar vi med att försöka få leverantörer att skicka över samtliga sina produktbilder för att vi ska kunna lägga in de.

Fotograferar du en produkt som inte finns i SBs sortiment ja då får du ett felaktigt svar. Ibland kommer en text som säger att vi inte hittar nått men eftersom algoritmen är sugen på att visa ett korrekt resultat så kan en annan produkt slinka igenom om algoritmen tycker att din scanning matchar en bild hos oss. Här blir vi kontinuerligt bättre också.

Samma sak gäller exempelvis med leverantörer som har samma flasketikett på alla sina produkter men att de har olika innehåll vilket bara presenteras i text, exempelvis Cabernet Sauvignon och Syrah. Då måste algoritmen dels titta på bilden och sen texten och utgå i sin matchning från det och där kan det bli fel.

Ibland byter också produkter produktnummer hos SB. Då kan det vara så att en ny produkt tilldelats det numret och vid matchning blir svaret från oss en felaktig produkt men det är rätt artikelnummer och det är så klart olyckligt men en extern sak som vi har svårt att påverka.

Sen finns det så klart fall som är väldigt svåra att hantera (innan vi har tillräckligt många modeller med extremt mycket bilder) och det rör fall där du fotograferar en flaska men du får en burk som svar. Framöver kommer det bli mycket bättre men det tar tid.

Varför ska jag använda er och inte Vivino eller liknande?
Vår produkt skiljer sig en del från andra. Vi visar som tidigare beskrivit bara produkter som finns på den svenska marknaden. Sen har vi hela Systembolagets produktsortiment, dvs även öl, sprit, cider osv och vi begränsar oss inte till bara vin. Sen presenterar vi svenska proffsrecensioner och recensioner från våra besökare, i likhet med det vi alltid gjort på våra sidor vilket är ett fullgott alternativ för att hjälpa våra besökare att upptäcka nya favoriter hos Systembolaget.

Varför är Vivinos resultat mycket bättre än de som presenteras hos er?
Vivino har funnit på marknaden i flera år. I början hade de personer som satt och manuellt matchade bilderna som kom in med riktiga produkter och på så sätt kunde de skapa en grym grund. Idag har de miljontals personer som scannar i runda tal 500 000 flaskor om dagen så bara med dessa siffror förstår du kanske att deras “modell” för matchning har avsevärt mycket fler bilder att träna på vilket gör att algoritmen kan hitta “mer” rätt. Vi lanserade nu i mitten av augusti med bara en liten del bilder att utgå från så vi har väl idag nånstans runt 85% täckning men vi kommer bli avsevärt mycket bättre framöver.

Kommer ni någonsin få 100%-ig täckning på SBs sortiment?
Det är så klart vår ambition och vårt mål men vi är också realister. Det är så mycket som påverkar så vi kan aldrig garantera att vi når ett helt perfekt resultat och troligen är det så att ingen aktör kan garantera en helt perfekt matchning.

Kommer det några ytterligare funktionaliteter framöver?
Ja, vi har massor med vidareutvecklingar i vår planering men de blir du varse när de kommer. 🙂

Varför funkar inte kameran?
När du startar appen och klickar på fotoknappen så får du en uppmaning om att tillåta appen får tillgång till din telefons kamera. Om du nekar tillåtelse så funkar inte den nya funktionen. Gå då in på “Inställningar” och scrolla ned till Vinomondos app och du kan därifrån sen godkänna tillgång till kameran och att du vill få notiser från appen. Knasar det ändå brukar det funka att avsluta appen och sen starta om den.

Sparas mina favoriter om man uppdaterar appen?
Ja, om du sparat in favoriter så sparas dessa vid en uppdatering. Om du däremot genomför en avinstallation och sen installerar igen så är resultaten borta.

Måste jag recensera produkterna via appen?
Nej, det är självklart inget krav men vi önskar ju att så många som möjligt kommer in till oss och recenserar produkterna så att vi kan bli bättre på att hjälpa andra med att upptäcka nya favoriter.

Appen är superhäftig! Hur gör jag för att dela den med andra?
Enklaste varianten är om du skickar dina vänner länken till vår sida på Appstore: https://itunes.apple.com/se/app/vinomondo/id1268433696?mt=8

Appen uppmanar mig att spara in ett Systembolag för att se tillgänglighet på produkten. Vart lägger jag in detta?
På första skärmen som du kommer in på när du startar appen ser du ett kugghjul längst upp till höger. Klicka där och du kan lägga in dessa uppgifter. Då ser du information om tillgänglighet på varje produkt där den lilla bilen betyder att du måste beställa produkten till det Systembolaget för den inte finns och en liten back visar att den finns.

Jag får redan en massa nyhetsbrev från olika aktörer. Varför ska jag installera er app?
Appen ger dig tillgång till en del spännande information och hjälper dig att upptäcka nya favoriter hos SB. Dessutom skickar vi ut kampanjer ibland på produkter som då får samlade under fliken för “Tips” så du har alla dessa på en och samma plats.

Kan man önska ytterligare funktionlitet?
Ja självklart är vi intresserade av att höra vad du saknar/önskar i appen. Enklast där är att man antingen mailar oss med det alt. att man skriver in önskemål under recensionen som du skriver på Apple Appstore för appen för där följer vi upp detta.

Varför har ni ingen info exempelvis druvsort eller sockerhalt i appen?
Den information som presenteras kring en produkt i appen är sådan som också finns tillgänglig inne på Systembolaget. Om vi inte hittar datan där alternativt att leverantören inte berättat för oss om innehållet, finns den tyvärr inte tillgå för våra användare i appen.

Jag är utomlands. Varför hittar jag inte er app i Appstore?
Vår app finns i den Appstore som är kopplad till den svenska marknaden. Således hittar du den troligen inte om du är uppkopplad utomlands.

Har du iPhone men inte installerat appen än? Hämta den helt gratis i Appstore!