Nu ska tyskarna få upptäcka nordiska spritklassikerna

Den ena är en klassisk svensk aquavit sen drygt 130 år och den andra ett av Finlands mest kända varumärken.
Nu ska O.P. Anderson och Koskenkorva lanseras stort i Tyskland och få fler att upptäcka de nordiska spritklassikerna.

Från mitten av april är produkterna tillgängliga i välsorterade butiker över hela Tyskland – en stor förändring jämfört med tidigare år då tyskar bara har kunnat köpa O.P Anderson och Koskenkorva på en del färjor och ett fåtal gränsbutiker mellan Tyskland och Danmark.

– Skandinaviska varumärken får allt mer uppmärksamhet och betydelse för konsumenterna i Tyskland. Produkterna står för naturliga och rena ingredienser, miljövänliga förpackningar, kärlek till naturen och samtidigt en avspänd inställning till livet. O.P Anderson Aquavit och Koskenkorva Vodka kompletterar vår portfölj perfekt och håller hög kvalitet, säger Thomas Mempel, VD för Diversa Spezialitäten GmbH, och medlem i ledningsgruppen för Semper Idem Underberg AG.

O.P. Anderson Aquavit
O.P. Anderson Aquavit, som lanserades 1891, är en svensk ikon och Sveriges populäraste och mest folkkära akvavit.
Med smaksättning av kummin, anis och fänkål går drycken bra ihop med kryddiga rätter. Den lagras på ekfat i minst 6 månader, vilket ger en ljust gul färg, och är en optimal spritdryck för både cocktails och till mat.
O.P. Anderson Original består enbart av ekologiska ingredienser, och framställs vid O.P. Andersons destilleri i Sundsvall.
Varumärket har tilldelats flera priser och vunnit guldmedaljer i den prestigefyllda tävlingen ”International Wine and Spirits Competition”.

Koskenkorva Vodka
Koskenkorva är en klassisk vodka av naturens bästa ingredienser, som sedan 1953 destilleras i Koskenkorva i Finland.
Korn från de allra nordligaste åkrarna, rent ofiltrerat grundvatten och kontinuerlig destillering resulterar i en av de renaste vodkadryckerna i världen.
Koskenkorva har tilldelats flera priser vid internationella branschtävlingar, liksom master- och guldutmärkelserna i den ansedda Vodka Masters-tävlingen.
Hållbarhet är kärnan i varumärket Koskenkorva, och utgångspunkten för nya innovationer. Koskenkorva-destilleriet är en föregångare inom bioekonomi och cirkulär ekonomi.