Mer metal i ölen

Samspelta i musiken och i öl

Alkoholprodukter som drar fördel av hårdrocksband och rockstjärnor har funnits länge på marknaden men rockstjärnor som själva väljer att starta ett ölbryggeri, ja de växer inte direkt på träd och pratar vi i rockstjärnekretsar så är Peter Iwers och Daniel Svensson verkligen inte okända. Peter spelade bas och Daniel trummor i en av Sveriges största hårdrocksexporter, In Flames, under drygt 20 år vardera där de fungerade som samspelta polare i rytmsektionen . Som ölbryggare är de dock inte lika kända. Än, bör väl kanske tilläggas…

I en öppenhjärtlig intervju med Vinomondo berättar Peter om hur intresset för öl sedermera blivit ett nytt kall där timmar i studion och i turnébussen bytts mot ölprovningar, PR och brainstorming om kommande ölarnas namn. Killarna brygger idag öl som ska passa alla smaker.

Peter berättar att ölintresset alltid funnits där.
– Man drack öl för att det var gott.

Under musikkarriären turnerades det flitigt världen över och turnéerna tog killarna till ställen där Craftbeer-kulturen hade kommit väldigt långt, framförallt i USA. I början av deras karriärer tyckte de inte att det smakade särskilt bra.
– Vi började få mycket Craftbeer öl på ställena men vi slängde de för att de var så annorlunda och inget vi gillade. Men allt eftersom så började vi upptäcka såväl tjusningen med smakerna och med att dricka lokalt.

Detta sådde ett intresse hos Daniel som sen blev en tanke om att brygga själv. Han började provbrygga hemma med lite polare och under de sista åren på turnéerna fördjupades intresset och han började utbilda sig genom att lösa ölbryggarböcker i bl.a. turnébussen. Daniel hade en kompis som hade ett bryggeri och där var han ofta och hjälpte till och bryggde lite för att förfina konsten vilket sen ledde till att han startade ett eget bryggeri 2015. Peter tyckte detta lät superspännande och valde att hoppa på det tåget tidigt. Peter berättar:
– Jag gillar att marknadsföra och åka runt träffa folk och prata musik och Daniel är väldigt duktig på att brygga vilket är en bra kombo.

Det är Daniel som tar fram idéerna, recepten och smakerna men i detta kommer Peter med förslag. Daniel läser sen på kring vägen framåt med en öltyp och brygger därefter enligt den feeling han har på ölsorten, vilket visat sig vara riktigt lyckosamt.

Odd Island Brewing

Bryggeriet heter Odd Island Brewing (O.I.B.) då det är taget från ön Särö utanför Göteborg, på vilken Daniel bor. Själva lokalen i vilket bryggeriet initialt låg, ligger dock inte på Särö utan i Fjärås vilket var perfekt för killarna för det ligger lite mitt emellan där de bor idag. I och med att bryggeriet tuffat på bra så blev det ganska snabbt tydligt att bryggeriet i Fjärås, med en kapacitet om 50 000 liter/år, inte skulle räcka till för att täcka efterfrågan. Möjligheten att bygga ut fanns dessutom inte vilket gjorde att killarna byggde ett nytt bryggeri i Lindome som ger en produktionskapacitet om 150 000 – 200 000 liter/år.
– Det fanns inte utrymme för att expandera bryggeriet i Fjärås ytterligare och i den nya lokalen ville vi gärna ha ett sk. ”tap room” där vi kan ta emot besökare för provsmakning och för att käka lite.

Logotypen med humlen och de korslagda trumpinnarna är en homage till den gamla piratflaggan Jolly Roger och är designad av Felicia Rosvall och Andreas Werling och matchar väl killarnas livstil och intressen d.v.s. att musik och öl är inte en hobby utan det är en livsstil. Andreas W. är dessutom ansvarig för ettikettdesignen och i ett designprogram kan Peter och Daniel gå in för varje produkt och editera text och färger till dess att de nöjda med utseendet.

När det gäller själva produkterna så är det med de precis som med musiken. Det kompromissas inte och det är inte så att man hoppar på trender bara för att det är populärt just nu. Peter berättar vidare:
– Om det är nånting som vi är överens om är det är ölen ska vara väldigt lätttillgänglig med smakerna. Det ska finnas en möjlighet för folk som aldrig har druckit en hantverksöl att ändå uppskatta detta så att de inte får den känslan som vi fick när vi provade i början och tyckte att det var alldeles för beskt. Det ska vara goda och karaktäristiska smaker men som fortfarande är lätta att dricka.

Med det som grund jobbar bryggeriet parallellt med att försöka ta fram nya intressanta ölar som man hoppas att folk ska tycka om samtidigt som man dessutom försöker möta Systembolagets efterfrågan på nya och intressanta ölar, om de passar väl in i vad bryggeriet själva vill ta fram.

Bryggeriet jobbar idag med att driva försäljning i så många kanaler som möjligt. Detta innebär att produkterna finns till försäljning hos Systembolaget, till viss del hos hotell och restauranger samt att folkölsvarianten finns till försäljning i dagligvarukedjor. Samarbeten finns också med större leverantörer, bl.a. Galatea för att försöka nå ut bredare till fler krogar där dessa kanske endast väljer att samarbeta med en leverantör. Peter berättar:
– Vi är absolut ute mycket på krog men de här 4000 liter per månad som vi bryggt tidigare har gjort att vi varit något begränsade så vi är inte ute så mycket som vi skulle vilja men en hel del har vi ute på krogen och det kommer att komma mer.

Framöver ser O.I.B. över möjligheten att ta in lite externa konsulter också för att säkra upp att expansionen går så smidigt som möjligt. Det gäller personer vars kompetens möjliggör för att expansionen och bryggandet framöver ska bli så lyckosam som möjligt. Men hittills har det bara varit Daniel och Peter som kört alla delar i detta.
– Det som varit så roligt med detta är ju att vi faktiskt gjort allt själv. När vi spelade i In Flames hade vi 10-12 personer runt oss som hela tiden hjälpte till med en massa saker men i detta är det verkligen vi och vårt hantverk som varit fokus. Vi löser alla delar själva från själva bryggandet och buteljerandet till marknadsföringen och försäljningen. När vi startade var det nog många som trodde att vi skulle ha en massa folk som skulle lösa detta åt oss men det är faktiskt vi som går upp på morgonen och jobbar i bryggeriet med alla dessa delar vilket känns riktigt genuint.

Uppskattade produkter

Mottagandet på marknaden då? Peter berättar att det går riktigt bra för produkterna och när killarna själva är nöjda med produkten så är det också då som man lyckas som bäst på marknaden.
– Vi försöker helt enkelt göra öl som passar alla där både du som entusiast eller du som bara uppskattar en stor stark ska gilla oss och det är också där vi vill vara vilket i sig är ett bra betyg. Bra betyg är ju alltid kul men är inte det viktiga. Ser vi till våra produktionssiffror så säljer vi slut den öl vi producerar, så att våra ölar mottas bra på marknaden är ju tydligt.

Bryggeriet jobbar också en hel del med att få till en bra namngivning på sina produkter och där ligger det ofta en hel del arbete bakom. Sköna brainstorming sessioner där man slänger ut namn till höger och vänster har ofta gett riktigt bra resultat. Flaggskeppet Citrauvin, som också är den produkt som funnits längst på Systembolaget, är en kombo av två olika humlesorter Citra och Nelson Sauvin.
– Rye Rye är ju en råg-IPA som i sitt namn bygger på det lite Götebrogska Raj-Raj. Folk-Ale är ju den klassiska folköl. När man sen har sitt namn så matar vi in det i vår etikettmall och vi kan på så sätt få en bättre överblick av hur det ser ut och kommer kännas på en burk.

När det gäller bärsen som Peter själv uppskattar en vanlig fredagskväll, nedsjunken i soffan är det svårt att hitta bara en favorit. Det är så klart lite kopplat till tillfället i sig men det behöver inte alltid vara en hantverksöl även om New England IPA så klart finns med på topplistan.
– Jag älskar fortfarande att dricka en ljus lager. Jag dricker allt, även industrilager och är inte här för att säga till vad folk ska dricka utan man ska dricka det man gillar. Sen är det så klart så att jag provar väldigt mycket öl eftersom man känner många i branschen och man får vara med och testa mycket varuprover. Just nu dock så är det väldigt mycket av vårt senaste tillskott, Västkustpilsnern, som vi släppte nu i december som jag tycker är god och då testar man så klart väldigt många andras pilsner också. Så ingen favorit just nu alltså, vilket jag vet är ett tråkigt svar men jag dricker allt!

Bira i Göteborg

Vinomondo vill sen så klart även höra lite mer kring vad O.I.B. tror kring vad det är som har gjort ölscenen i Göteborg så stor. Det finns ju en hel uppsjö av så väl små som stora bryggerier på marknaden som alla lyckas väl med sina lanseringar. Här ligger svaret lite i linje med vad svaret varit kring liknande frågor kring koppling mellan Göteborg och bra musik.
– Samhörigheten är en stor del i detta. Göteborg är ju så pass litet och man uppskattar verkligen varandras framgång. Om någon exempelvis landade ett bra gig, ja då hängde några andra bara med som ett förband och om man inte lirade så hakade man kanske på och bar lite grejer bra. Det handlade främst om att göra saker tillsammans.

Det kopplat till alla råd, tips och köp/lån av utrustning är något om finns med i såväl musiken som i ölbryggandet. Man får massor inspel från kollegorna i branschen och att man delar med sig av framgången gör att alla hela tiden blir bättre på det man gör. Gemenskapen gör att inspirationen finns där och det finns inte plats för någon att bete sig illa utan istället är det väldigt öppna kort som gäller. Peter fortsätter:
– Jag tror att Göteborg är lite unikt på det sättet och det är lite så man är uppväxt. Man delar med sig av det man kan för att göra andra bättre och det skapar en bra grund för alla att stå på.

Hur blir det med musiken då?

För den musikintresserade, vilket vi på Vinomondo så klart också är, blir det ju här grymt coolt när Peter berättar om hur han och Nikola Sarcevic (sångare och basist i Millencollin som bor i grannskapet och som också driver bryggeriet Mikrofonbryggeriet) står och snackar ölrecept och musik när det ses vid lämning av barnen i skolan vilket så klart är väldigt trevligt!

Innan intervjun närmar sig sitt slut så måste vi så klart fråga lite kring övriga musikprojekt… Hur ser det ut, vad är på g vid sidan av ölbryggandet? Får vi se en Peter Iwers eller en Daniel Svensson i några nya band framöver?

Daniel har en önskan om att spela mer men hinner inte utan brygger idag bara ölen. Peter berättar att han skriver väldigt mycket ny musik bl.a. poplåtar till andra men att det just nu inte finns så mycket tid att vara ute och turnera. Efter In Flames var Peter med och släppte en skiva med ett nystartat band som heter Chyra (tillsammans med Jesper Strömblad också ex. In Flames) men där valde Peter att hoppa av efter ett tag.

Annars är musiken han skriver just nu fokuserad kring ett nytt projekt tillsammans med sin gode vän Paolo Mendonca. De har samarbetat tidigare där de jammade ihop sin första låt som resulterade i lite hårdare funk. Bägge ville åt varandra världar så Peter kom med ett funkriff och Paolo hade landat mer i ett hårdrockriff och detta mynnade sen ut i låten U Got 2 Believe.

Så ett icke än namngivet projekt kommer troligen lanseras framöver där en grym sångare är involverad och även en handfull musiker så det kommer att bli riktigt spännande när det väl kommer:
– Jag släpper aldrig musiken!

Med de orden säger vi tack till Odd Island Brewing och Peter Iwers för att vi fick oss en liten pratstund!

  • 1

    Citrauvin American Pale Ale Odd Island Brewing Co

    Öl från distriktet Hallands län i Sverige av Odd Island Brewing Co.
    Betyg recensenter
    Betyg besökare  

    25.70 kr
  • 2

    Odd Island Brewing Västkustpilsner

    Öl från distriktet Hallands län i Sverige av Odd Island Brewing Co.
    Betyg recensenter
    Betyg besökare
    4.50 av 5
      (2)

    22.90 kr
  • 3

    Odd Island Simcoe Sessions

    Öl från distriktet Hallands län i Sverige av Odd Island Brewing Co.
    Betyg recensenter
    Betyg besökare  

    25.30 kr