Succévinet från 90-talet är inne igen

På 1990-talet var det spanska viner som gällde i Sverige. Nu är den eldiga Riojan på väg att bli inne igen.

– Vi ser lite av en spansk renässans i Sverige. Intresset kommer både från äldre kunder som återvänder till en gammal kärlek och nya kunder som inte var med när Spanien var som störst, säger Systembolagets inköpare Marcus Dahlin.

I dag är det Italien som är vinlandet nummer ett när svenska folket väljer viner. Appassimento och Prosecco är två av sorterna som har en strykande åtgång i sommar.

Annat var det på 1990-talet. Då dominerade Spanien stort när svenskarna valde vin. Den stora favoriten var eldiga fatlagrade viner från Rioja-distriktet.

Men nu verkar det som att Spanien är på väg tillbaka – med nya vinsorter och trendiga druvor. Spanien satsar också hårt på ekologisk odling. Och det är inte bara röda viner som gäller – vita viner är mycket trendigt i Spanien.

Prosecco har tagit över förstaplatsen bland mousserande viner från champagne, men nu vill den spanska cavan ha ett ord med i laget.

– Den senaste stora nyheten från cava är att en grupp producenter har brutit med cavagemenskapen och startat en egen organisation, corpinat. Producenterna vill fokusera mer på terroir och lokala druvor, vilket är en trend i flera delar av Spanien, säger Marcus Dahlin.

Flera tidigare okändaspanska områden har fått ett uppsving de senaste åren. På Systembolaget kommer viner från bland annat Teneriffa, Bierzo, Ribeira Sacra och Mallorca kommer i små partier.

Men även klassiska regioner ser ett uppsving och exklusiva viner från Rioja och Ribera del Duero börjar bli riktigt heta.

Källhänvisning artikelinnehåll: Systembolagets webbplats (https://www.systembolaget.se/fakta-och-nyheter/trendspaningar/en-spansk-renassans/)