Svenskarna: Vi vill ha kvar Systemet
Svenska folket fortsätter att gilla Systembolaget, trots nedläggningshot. 77 procent vill ha kvar Systemet, enligt senaste kvartalsrapporten. Men satsningen på e-handel gör att Systembolaget för en förlust på fem miljoner.
Under våren har flera debattörer krävt att Systembolagets monopol ska avvecklas. Men Systembolagets nya halvårsrapport visar att kunderna är nöjda och vill ha kvar monopolet.
Nöjd kund-indexet är 85, vilket är nytt rekord och stödet för monopolet ökar till 77 procent. Systembolaget toppar även mätningen ServiceScore och Anseendebarometern.
– Det är glädjande med det starka stödet för ensamrätten och vårt viktiga uppdrag. Vi arbetar ständigt för att göra kunderna nöjda, vilket är en förutsättning för ett fortsatt högt förtroende, säger Magdalena Gerger, VD Systembolaget.
Under första halvåret i år har Systembolaget satsat hårt på sin nya online-butik, det har gjort att företaget för en förlust på fem miljoner för perioden.
– Det är spännande att äntligen kunna erbjuda ett smakprov av vår långsiktiga satsning på en ny online-butik. Nu bjuder vi in kunderna till att testa en del av vår nya digitala butik medan vi fortsätter att utveckla sajten med hjälp av deras återkoppling, säger Systembolagets ekonomidirektör Charlotte Hansson.
Svenska konsumenter fortsätter att välja ekologiskt i allt större utsträckning. Ekologiskt ökar tre procent under första halvåret i år.