Systembolaget statistik avslöjar svenskarnas nya lyxiga dryckesvanor

Foto: Systembolaget

Vinomondo har grottat ner sig ordentligt i Systembolagets senaste försäljningsrapport – och det finns onekligen en del att säga om svenskarnas dryckesvanor. 

Från att under 10-talets början med kraftiga ökningar i volym verkar det nu vara kvalitet som gäller:

– Kort och gott handlar det om att vi är mer medvetna, har mer kunskap och väljer våra drycker med omsorg, säger  Systembolagets pressansvarig Elina Yli-Torvi till Vinomondo.

 

Systembolaget håller järnkoll på svenskarnas dryckesvanor – och i sin statistik kan de noggrant övervaka trenderna. Vinomondo har tagit del av de senaste siffrorna från bolaget spåkula – och nu tycks det vara ekologiskt och premium som gäller.

Vilka trender kan ni se i svenskarnas dryckesvanor?

– Det som vi ser och har sett kopplat till statistiken är att den största ökningen om man tittar på grupper är alkoholfritt och ekologiskt, säger Elina Yli-Torvi på Systembolaget till Vinomondo.

 

Försäljning av vin via Systembolaget

Försäljning av vin via Systembolaget

 

Volymerna är som synes oförändrade medan summan man spenderar har ökat kraftigt.

Varför väljer man dyrare viner?

– Primärt så tror jag att det handlar om att man är mer intresserad och har mer kunskap. Det är ett utvecklat intresse hos många. Vi är allt mer måna om vad man stoppar i sig, säger hon.

Elina förklarar att man ser en ökad medvetenhet hos konsumenter – man vill veta under vilka omständigheter drycken har producerats.

Kan de nya trender också komma att påverka utbudet i butikerna runt om i landet? Ja, faktiskt.

– Det vi ständigt gör är att vi ser över helheten för att kunna erbjuda det våra kunder efterfrågar. Så visst: Vi ser ständigt över vårt sortiment.